Att utvecklingen går snabbt framåt inom automation och digitalisering har nog knappast gått någon förbi. Utvecklingen av kollaborativa robotar, 3D-printing, AI, uppkopplade maskiner och smarta stödsystem ger möjlighet att effektivisera processer på ett sätt som tidigare inte varit möjligt.
Satsningarna inom området från samhällets sida har också tagit fart, inte minst genom robotlyftet* som syftar till att främja automatisering och robotisering inom små och medelstora företag i industrin. Att dra nytta av denna utveckling är viktigt, för att inte säga nödvändigt, om konkurrenskraften skall kunna bibehållas och stärkas.
För de flesta tillverkande företag har digitalisering inget värde i sig själv, utan syftet är att underlätta och effektivisera kärnverksamheten. Genom att använda befintliga data på smartare och mer strukturerade sätt blir det lättare att se vad som händer, när det händer och hur det är möjligt att antingen förhindra vissa beteenden eller förstärka andra. Strukturerade data kan även användas för att visa på investeringsbehov, planera personalen mer effektivt eller simulera alternativa strategier. Digitalisering på rätt sätt gör dig helt enkelt smartare och mer responsiv.
Det viktigaste är att ta fram en strategi för digitalisering som stödjer er övergripande strategi framåt. Och svara på frågor som; Hur kan digitaliseringen stärka den?
Hur arbetar man fram en strategi kring ett område där ens egen kunskap än så länge kanske är begränsad? Ett bra sätt är att söka nya partnerskap. När det gäller digitalisering finns det ingen anledning att vara protektionistisk. Ska man göra allt själv och på sitt eget sätt är risken snarare att man hamnar efter. Alliera dig istället med kunder, konkurrenter och leverantörer för att utbyta tankar, kunskap och erfarenheter.
* Robotlyftet: Regeringen har gett i uppdrag till Tillväxtverket att utveckla ett program för att främja automation och robotisering inom små och medelstora industriföretag. Syftet med uppdraget är att stödja små och medelstora företag i Sverige att öka automationen av sin produktion samt därigenom utveckla sitt produktionssystem och på sikt sin konkurrenskraft.
//Philip Holst, Business Unit Manager, Prevas AB
Arkiv blogg
Kategorier/Taggar
Kontakta oss
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Relaterade artiklar
Mer om DFX, med fokus på Design for Serviceability
Tar pulsen på energibranschen, Göteborg Energi
I påskharens godislager
Mer om DFX, med fokus på Design for Assembly
Med digitalisering och fältservice löser man ärenden med färre kundbesök
DFX – vad är det
Blev det fel eller har julklappen redan pajjat?
Jultomten har läget under kontroll!
Jultomten måste planera om resan!
Jultomten behöver assistans.
Tre steg till testautomatiserad miljö.
I Jultomtens fältverkstad.
Digitalisering av fältservice, film del 2
IoT del 4. Vår nya affärsmodell.
Kemikalielagstiftningar, mycket att tänka på
Hur kan industrin utnyttja gamification?
Digitalisering av fältservice, film del 1
Gamification, i din vardag. Hur det funkar och hur det kan påverka industrin positivt!
Klinisk utvärdering av medicintekniska produkter.
Framtidens fastighetsunderhåll – digitala tvillingar i fokus.
Bildbehandling, inte så komplicerat som det låter!
IoT del 3. Vår nya affärsmodell.
Att gå med i ett partnernätverk – vad innebär det för mig?
Shh… don't say it [Innovation] too aloud!
Underhållssystem – varför välja molnet?
Vad är UX och varför är det så viktigt för mitt företag?
IoT del 2. Vår nya affärsmodell.
Nyfiken på hur du kan digitalisera din fältservice?
Är min app en medicinteknisk produkt?
Fältservice – vem är din ledstjärna?
En IoT fabrik på fyra hjul.
Prototyping i Figma.
IoT del 1. Vår nya affärsmodell.
Brexit, Microservices och AI.
Hello IoT Button.
Smart Maintenance for competitive edge.
Taking advantage of electronics in modern healthcare.
En resa in i framtiden.
Mobil teknologi växer inom hälso och sjukvården.
Kommentarer