dk  no  en

2018 års finalister i innovationstävlingen

PRESSRELEASE

2018-04-12

Låt oss få presentera årets tre finalister i Inission innovation award, en tävling med syfte att uppmuntra entreprenörer att realisera sina teknikinnovationer. Nu går sjätte upplagan av tävlingen in i sin slutfas och juryn har utsett de tre bästa bidragen som kommer att tävla om 1,25 miljoner kronor. Prevas bidrar med utvecklingstjänster till ett värde upp till 250 000 kr och Inission bidrar med tillverkningstjänster till ett värde upp till 1 miljon kr.

Bidragen har värderats på bl.a. uppfinningshöjd, genomförbarhet, marknadspotential och nyhetsvärde. Juryn består av Inissions ägare och representanter från Prevas, Almi Företagspartner, Nordea och Ny Teknik.

Finalen avgörs på Kista-mässan den 25 april, på Stora scenen, mitt under pågående S.E.E.-mässa där juryn utser vinnaren i ett Draknästet-liknande koncept. Under ceremonin kommer finalisterna och vinnaren att presentera sina innovationer inför allmänheten och press.

Finalister 2018 års innovationstävling

Årets tre bästa innovatörer är:

Viscando AB
Göteborgsbaserade Viscando Traffic Systems AB grundades 2014 och leds idag av Amritpal Singh som är VD och en av grundarna. I Inission innovation award deltar företaget med innovationen ”Smartare trafikstyrning med 3D och AI”.

Varför är trafikljuset rött för dig, trots att det är tomt på trafik i korsningen? Det beror ofta på felaktigheter i trafiksensorer eller att t.ex. en fotgängare tryckt för grönt i ett tidigare skede men passat på att korsa vägen då inga bilar närmat sig. Konsekvensen av bristerna är väntetider, onödiga avgaser och irritationsmoment. För framtidens smarta städer har Viscando lösningen - en intelligent och i princip underhållsfri sensorteknologi som detekterar inte bara fordon utan också fotgängare och cyklister. Viscandos teknologi lär sig trafikens egenheter i varje korsning och anpassar automatiskt styrningen därefter. Viscandos Smartare trafikstyrning med 3D och AI leder till effektivare transporter och därmed till mer hållbara städer.

TADA Medical
Stockholmsbaserade TADA Medical AB grundades 2016 och leds idag av VD Katarina Hedbeck. I Innission innovation award deltar företaget med innovationen ”SCUBA”.

Sår och blåsor i mun och svalg som en biverkan av cellgiftsbehandling kallas mukosit och anses som en av de mest smärtsamma biverkningarna av cellgift. Tillsammans med läkare och forskare utvecklar TADA Medical innovationen SCUBA - en produkt som ska förhindra uppkomsten av svår mukosit. SCUBA är ett litet och lättanvänt instrument som successivt kyler ner munnen under pågående cellgiftsbehandling. Detta för att minska upptaget av cellgift i munslemhinnan och på så vis motverka mukosit. SCUBA är en kostnadseffektiv behandling som kommer att minska sjukvårdens kostnader men framför allt patienters lidande.

UniqueSec AB
Göteborgsbaserade UniqueSec AB grundades 2013 och leds idag av Kasra Haghighi som är grundare och VD. I Innission innovation award deltar företaget med innovationen ASGARD1.

Radarsensorer är ett av de viktigaste elementen inom bilindustrin gällande lättare körning och ökad säkerhet. Tekniken används vid automatisk körning (AD) och avancerade system för förarstöd (ADAS). Men radarsystem är känsliga för fel och därför är tidiga och korrekta tester nödvändiga för att garantera säkerheten. Idag är den vanligaste metoden testkörning men det är tidskrävande och saknar noggrannhet och repeterbarhet. UniqueSec har med ASGARD1 skapat en verifieringsmetod för radarsystem. I ett laboratorium genererar ASGARD1 valfria testscenarion tack vare radarreflektioner skapade genom att emulera elektromagnetiska utsläpp. Tester av radarsystem blir med ASGARD1 snabbare, noggrannare och lättare att repetera.

Välkommen till Kista-mässan 24 - 26 april 2018
S.E.E. (Scandinavian Electronics Event) är Nordens största och viktigaste mässa och mötesplats för den professionella elektronikindustrin. Kom gärna förbi och hälsa på Prevas i vår monter och missa inte den intressanta temaförmiddagen den 26 april om regelverken för medicintekniska produkter, där Prevas är moderator och håller i ett av föredragen ”Är min app ett medical device”.

Pressrelease 2018-04-12 Pdf, 60.4 kB.

FÖR MER INFORMATION

Prevas AB

Maria Månsson

Director, innovation and research & Site Manager Hammarby Sjöstad

Tel

Helena Lundin

Communication and Information Manager

Tel

Prevas

Med spetskompetens inom teknisk produktutveckling, inbyggda system och industriell IT & automation bidrar Prevas med innovativa lösningar och tjänster som skapar tillväxt.

info@prevas.se

Kundsupport