language arrow_drop_down
DK NO EN
share
Blogg: 2020-03-25

Vad är UX och varför är det så viktigt för mitt företag?  

UX och Design, brukar jag svara när någon frågar mig vad jag jobbar med. Responsen är ofta en ny fråga. UX, vad är det för något?

UX, varför viktigt, blogg

Ja, vad betyder det egentligen? Ett av de där bransch-specifika orden som man hör ibland, speciellt i samband med utveckling av appar och webbsidor. Som så många andra liknande ord kommer det så klart från engelskan och är en förkortning av User Experience. Termen började att användas under webbens barndom på mitten av 90-talet för att sedan förkortas någonstans på vägen. På ren svenska betyder det användarupplevelse, vilket kanske inte förmedlar samma aura av expertis och mystik för den som inte är så insatt i ämnet.

Kort sagt handlar UX om att med hjälp av olika metoder, samlade i vad man kallar för en UX-process säkerställa att en tjänst eller produkt har en bra användarupplevelse.

Man brukar säga att bra UX ska vara:

  • Till nytta
  • Användbar
  • Sökbar
  • Trovärdig
  • Åtråvärd
  • Tillgänglig
  • Värdefull

Vilka av dessa kriterier som behöver finnas med för att en tjänst eller produkt kan bedömas att ha en bra användarupplevelse varierar så klart beroende på användningsområde och användare. För kunder som besöker en e-handelssajt är det viktigt att den är användbar, sökbar, trovärdig, åtråvärd och tillgänglig. En maskinoperatör i en fabrik har helt andra behov och där kan kriterierna exempelvis vara att gränssnittet ska vara till nytta, användbart och tillgängligt.

Affärsnyttan med bra UX
Hur viktigt är det egentligen att ha bra användarupplevelse för sina tjänster och produkter? Jätteviktigt, skulle nog de flesta svara. Men är det något som ett företag egentligen kan räkna på? Kan man spara eller kanske till och med tjäna pengar på att ha bra användarupplevelse? Fram till nyligen var det en rätt svår sak att bevisa. Man kunde titta på vad andra designmedvetna företag hade gjort, men i slutändan var det svårt att med säkerhet säga att det var produkternas användarupplevelse som var den största bidragande faktorn till den ekonomiska framgången.

Detta förändrades i slutet av 2018 när det multinationella konsult-, strategi- och management-företaget McKinsey släppte sin rapport The Business Value of Design.

UX, varför viktigt, blogg

Länk: https://www.mckinsey.com/business-functions/mckinsey-design/our-insights/the-business-value-of-design.

Efter att under fem år ha undersökt 300 börsnoterade bolag från olika länder och industrier, samlat in över 2 miljoner finansiella datapunkter och över 100 000 designåtgärder kunde de med säkerhet säga, eller ja rent av bevisa att bra design dvs användarupplevelse var bra för affärerna.

Det visade sig faktiskt vara så pass bra att de företag som platsar högst i deras så kallade McKinsey Design Index (MDI) ökar sina bolag- och aktievinster nära dubbelt jämfört med sina branschkonkurrenter.

Smaka på det påståendet en stund. Genom att lägga fokus på användarupplevelse kan ett företag dubblera sina vinster.

Testa själv
Var befinner sig ditt eget företag egentligen i detta design-index? Är ni tillräckligt bra på användarupplevelse eller finns det utrymme för förbättring? Testa gärna McKinseys online-verktyg, https://solutions.mckinsey.com/design-index/.

Nästa gång
I mitt nästa blogginlägg kommer jag att gå in mer i detalj på värdet av att ha med en UX-process i sitt projekt. Och hur en sådan kan se ut.

// Björn Fogelberg, Senior UX Designer, Prevas AB

Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    Relaterade artiklar

    pageRefs: [Produktutveckling, Digitalisering]